Αναζήτηση αυτού του ιστολογίου

Δευτέρα, 7 Μαΐου 2018

Απορρίφθηκε από το Δημοτικό Συμβούλιο Γρεβενών το ψήφισμα της ΚΕΔΕ για απόσυρση του νομοσχεδίου "Κλεισθένης Ι" για την αυτοδιοίκηση

Σε έκτακτη συνεδρίαση που πραγματοποιήθηκε την Δευτέρα 7 Μαΐου 2018, το δημοτικό συμβούλιο Γρεβενών απέρριψε κατά πλειοψηφία την πρόταση της ΚΕΔΕ για επιστροφή ως απαράδεκτου του νέου νομοσχεδίου για την αυτοδιοίκηση που εισάγει την απλή αναλογική στη διαδικασία εκλογής των επόμενων δημοτικών και περιφερειακών εκλογών.
Στη διάρκεια της συνεδρίασης, η οποία διεξήχθη σε ήρεμο και εποικοδομητικό κλίμα, διατυπώθηκαν ελεύθερα από τους συμβούλους, πολλές και διαφορετικές απόψεις για το νομοσχέδιο και τις ρυθμίσεις που επιφέρει με την πλειοψηφία τους να τάσσεται υπέρ της απλής αναλογικής αλλά και να θέτει πολλούς και σαφείς προβληματισμούς για αρκετές από τις επιμέρους διατάξεις.
Κλείνοντας η συνεδρίαση, το σώμα εξουσιοδότησε τον Δήμαρχο Γρεβενών κ. Γιώργο Δασταμάνη να μεταφέρει την απόφαση του στο προσεχές έκτακτο συνέδριο της ΚΕΔΕ, που θα λάβει χώρα την Πέμπτη 10 Μαΐου στην Αθήνα.



Έκτακτο Δημοτικό Συμβούλιο 07-5-2018/13:00
Τοποθέτηση Αντιδημάρχου Χρήστου Τριγώνη,
επί του σχεδίου «Κλεισθένης Ι»
Κύριε Πρόεδρε,
Η παρουσίαση εκ μέρους του Υπουργείου Εσωτερικών του πολυαναμενόμενου σχεδίου μεταρρύθμισης του «Καλλικράτη», επέφερε, όπως είναι λογικό σε κάθε τέτοια περίπτωση,  αντιδράσεις, έριδες, διαφωνίες και ανταλλαγή απόψεων τόσο σε αυτοδιοικητικό, όσο και σε κεντρικό πολιτικό επίπεδο.
Από την ανάγνωση των διατάξεων αλλά και την πρόθεση του νομοθέτη που αποτυπώνεται στο όνομα του Αθηναίου πολιτικού του 6ου αιώνα π.Χ. ο οποίος και έθεσε τις βάσεις για τη μετάβαση στην πρώτη μορφή Δημοκρατίας, διαφαίνεται μια προσπάθεια «μετάλλαξης» του αυτοδιοικητικού μοντέλου που ξέρουμε σε ένα πιο συνεργατικό και αντιπροσωπευτικό σύστημα διοίκησης των τοπικών κοινωνιών.
Η καθιέρωση της απλής αναλογικής στο σύστημα εκλογής των νέων δημοτικών και περιφερειακών αρχών, προσωπικά με βρίσκει απόλυτα σύμφωνο, εν αντιθέσει με την άποψη της πλειοψηφίας της ΚΕΔΕ που δείχνει να μην μπορεί να απαγκιστρωθεί από το τέλμα ενός πολιτικού συστήματος που κατέρρευσε.
Αν θέλουμε να προχωρήσουμε ως κοινωνία και ως τόπος, έχουμε υποχρέωση να μάθουμε να συνεργαζόμαστε, να συνθέτουμε, να συναποφασίζουμε και να συνδημιουργούμε, σεβόμενοι απόλυτα το δικαίωμα της διαφωνίας και της μειοψηφίας του καθενός.
Άλλωστε μέσα από αυτό το δημοκρατικό δικαίωμα προάγεται ο διάλογος, ανταλλάσσονται οι απόψεις, γεννιούνται οι ιδέες και ελέγχεται η εξουσία της πλειοψηφίας.
Αρχηγικές λογικές, μονοκρατορίες, παντοκρατορίες, πολιτικές αυθεντίες και αναντικατάστατοι, δεν έχουν θέση σε σχήματα που καλούνται κυρίως να ανταποκριθούν στην καθημερινότητα των πολιτών.
Το νομοθέτημα όμως αυτό, παρά την ισχυρή προμετωπίδα του που είναι η απλή αναλογική και τον σημαντικό χρόνο που απαιτήθηκε για να συνταχθεί και να παραδοθεί ολοκληρωμένο σε διαβούλευση, δυστυχώς δεν καλύπτει τις απαιτήσεις μιας πραγματικής και ξεκάθαρης μεταρρύθμισης της αυτοδιοίκησης.
Στα επιμέρους άρθρα του μπορούν να αναγνωσθούν είτε θετικές, είτε αρνητικές προτάσεις και να εγερθούν εύλογα ερωτηματικά.
Για παράδειγμα, επιγραμματικά μπορεί να αναφερθεί ότι, η κατηγοριοποίηση των Δήμων, ο καθορισμός της κατανομής των Κεντρικών Αυτοτελών Πόρων, ο απεγκλωβισμός των Προέδρων των Τοπικών Κοινοτήτων από το κεντρικό ψηφοδέλτιο, η μείωση του απαιτούμενου αριθμού υποψηφίων για τους συνδυασμούς, το ενιαίο ψηφοδέλτιο στις μικρές κοινότητες, κινούνται προς τη σωστή κατεύθυνση.
Στον αντίποδα ρυθμίσεις όπως, η επαναφορά της θητείας στα τέσσερα έτη και η αποσύνδεση της από τις ευρωεκλογές, η κατανομή πόρων στις τοπικές κοινότητες χωρίς σαφές πλαίσιο διάθεσης τους, η επέκταση αντί για μείωση του ασυμβίβαστου εκλογιμότητας πολιτών, η διατήρηση δημοτικών ενοτήτων ταυτισμένων με τα όρια τοπικών κοινοτήτων, ο ορισμός των χωρικών αντιπεριφερειαρχών και κυρίως ο μη διαχωρισμός των αρμοδιοτήτων μεταξύ α΄ και β΄ βαθμού τοπικής αυτοδιοίκησης, η μη αποκέντρωση των εξουσιών και διαχείρισης των τοπικών πόρων, αποτελούν αντικείμενα προβληματισμού και συζήτησης αφού δημιουργούν περισσότερα ζητήματα απ΄ όσα επιλύουν.
Σε γενικές γραμμές αποδεικνύεται ότι ο «Κλεισθένης Ι», επιχειρεί φιλόδοξα να εκδημοκρατίσει περισσότερο το ισχυρό δημιούργημα του «Καλλικράτη» χωρίς όμως να πετυχαίνει και τις ζητούμενες λειτουργικές τομές του νέου αυτοδιοικητικού μοντέλου που χρειάζεται η Χώρα, ενός μοντέλου απογαλακτισμένου από την κεντρική εξουσία.
Για τον λόγο αυτό κύριε Πρόεδρε, λαμβάνοντας υπόψη και τη σχετική δέσμευση του Υπουργού Εσωτερικών κ. Σκουρλέτη για δίμηνη παράταση της διαβούλευσης, προτείνω προς το Δημοτικό Συμβούλιο να αποδεχθεί επί της αρχής αυτή τη μεταρρυθμιστική προσπάθεια που πράγματι έχει θετικό πρόσημο και παράλληλα να συγκροτήσει μια διαπαραταξιακή ομάδα εργασίας που θα επεξεργασθεί τις υπό διαβούλευση συζητούμενες ρυθμίσεις, προτείνοντας τις όποιες βελτιώσεις, καταργήσεις ή τροποποιήσεις αποφασισθούν.
Το τελικό πόρισμα της ομάδας αυτής το οποίο μπορεί να εμπλουτισθεί με τις απόψεις θεσμικών παραγόντων, φορέων, συλλόγων και προσωπικοτήτων του τόπου μας, θεωρώ ότι μπορεί και πρέπει να τεθεί προς συζήτηση σε ειδική συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου ώστε να διαμορφωθεί η καταληκτική και τεκμηριωμένη πρόταση μας.
Με αυτό τον τρόπο και έχοντας τη συγκατάθεση της κοινωνίας, θα  συνδράμουμε ουσιαστικά από την πλευρά μας στη διαμόρφωση μιας πράγματι νέας, αναπτυξιακής, αυτόνομης, συμμετοχικής και αποτελεσματικής για τους δημότες, αυτοδιοικητικής εποχής.
Χρήστος Τριγώνης
Αντιδήμαρχος Τεχνικών Έργων Δήμου Γρεβενών



ΤΟ ΨΗΦΙΣΜΑ ΤΗΣ ΚΕΔΕ

Ψήφισμα
Το Δ.Σ. της Κ.Ε.Δ.Ε. συνεδρίασε σήμερα και εξέτασε το περιεχόμενο του Νομοσχεδίου που αφορά τη μεταρρύθμιση του θεσμικού πλαισίου της Τοπικής Αυτοδιοίκησης.  Μετά από διαλογική συζήτηση μεταξύ των μελών του Δ.Σ. έκρινε ότι το συγκεκριμένο σχέδιο νόμου
·         Δεν προωθεί καμία ουσιαστική μεταρρύθμιση στη λειτουργία του Κράτους και της Αυτοδιοίκησης , που είναι κοινώς αποδεκτό ότι έχει ανάγκη η χώρα και οι πολίτες. Δεν αντιμετωπίζει και δεν επιλύει κανένα από τα μεγάλα προβλήματα που αντιμετωπίζει σήμερα ο θεσμός της Αυτοδιοίκησης.
·         Πρόκειται για ένα νομοσχέδιο που το μόνο που αλλάζει ουσιαστικά, είναι το εκλογικό σύστημα των αυτοδιοικητικών εκλογών. Για πρώτη φορά θεσπίζονται δύο διαφορετικά εκλογικά συστήματα, για κοινότητες ανω των 500 κατοίκων και για κοινότητες κάτω των 500, , όπου εισάγεται ενιαίο ψηφοδέλτιο.
·         Την ώρα που η χώρα έχει ανάγκη από μια δημιουργική ανατροπή στο μοντέλο λειτουργίας του Κράτους, προκειμένου να αντιμετωπιστούν στη ρίζα τους τα προβλήματα που οδήγησαν τη χώρα στη χρεοκοπία και την κρίση, η Κυβέρνηση προωθεί ένα Νόμο που καθιστά ακόμη πιο σφικτό τον εναγκαλισμό της Αυτοδιοίκησης από την Κεντρική Εξουσία.
·         Προβλέπει τη μείωση της θητείας των αιρετών από 5, σε 4 χρόνια, σε αντίθεση με ότι ισχύει στην υπόλοιπη Ευρώπη και σε βάρος του προγραμματικού σχεδιασμού των Δήμων.
·         Τα προβλήματα των Δήμων δεν θα επιλυθούν με την αλλαγή του εκλογικού συστήματος αλλά με αλλαγές στο μοντέλο λειτουργίας του Κράτους, με ενίσχυση της οικονομικής ανεξαρτησίας και διοικητικής αυτοτέλειας τους, όπως συμβαίνει σε όλες τις χώρες της Ευρώπης.
·          Δεν προωθεί την αποκέντρωση και τη πολυεπίπεδη διακυβέρνηση, με τη  μεταφορά πόρων και αρμοδιοτήτων από το Κεντρικό Κράτος προς την Αυτοδιοίκηση. Δεν είναι τυχαίο ότι στο πλαίσιο του διαλόγου που διεξήχθη, δεν υπήρξε καμία συνάντηση μεταξύ των συναρμόδιων υπουργείων και των εκπροσώπων της ΚΕΔΕ για να συζητηθεί το θέμα της μεταφοράς των αρμοδιοτήτων.
·         Παρά το γεγονός ότι βρίσκεται σε εξέλιξη εδώ και περίπου δύο χρόνια ένας διάλογος μεταξύ του Υπουργείου Εσωτερικών και των θεσμικών εκπροσώπων της Αυτοδιοίκησης, στο νομοσχέδιο αυτό δεν συμπεριλήφθηκε καμία από τις προτάσεις που έχει καταθέσει η Κ.Ε.Δ.Ε. , οι οποίες διαμορφώθηκαν στο πλαίσιο τριών συνεδρίων, σε Βόλο, Θεσσαλονίκη και Ιωάννινα.
·         Θα προκαλέσει ακυβερνησία στους Δήμους. Με την απλή αναλογική στην κατανομή των εδρών του δημοτικού συμβουλίου, οι δήμαρχοι που δεν θα εκλεγούν από τον πρώτο γύρο, αλλά στο δεύτερο, δεν θα έχουν πλειοψηφία στο Δημοτικό Συμβούλιο με ό,τι αυτό συνεπάγεται για τους συμβιβασμούς και τις ισορροπίες για να ληφθεί μια απόφαση. Είναι φανερό ότι η Κυβέρνηση επιχειρεί να μετατρέψει τα δημοτικά συμβούλια σε διακοσμητικά όργανα των Δήμων, προτιμά «ανίσχυρους» δημάρχους, παραλυτικές ισορροπίες στους Δήμους και ενίσχυση του ρόλου των ακραίων και θνησιγενών πολιτικών σχημάτων , που θα καταστούν πέραν πάσης δημοκρατικής λογικής σε  ρυθμιστές που θα εκβιάζουν το σχηματισμό πλειοψηφιών.
·         Επιχειρεί να επαναφέρει από το «παράθυρο» τις Κοινότητες, με το εκλογικό σύστημα, την κατανομή αρμοδιοτήτων, την κατάρτιση του προϋπολογισμού και την κατανομή της ΣΑΤΑ, γεγονός που αποτελεί ουσιαστικά μια αντιμεταρρύθμιση στον «Καλλικράτη». Με τον τρόπο αυτό τα Δημοτικά έργα δεν θα μπορούν να υλοποιηθούν. Ο κατακερματισμός της χρηματοδότησης των δημοτικών έργων στις Τοπικές Κοινότητες καθιστά αδύνατη την υλοποίηση τους , λόγω έλλειψης ειδικευμένου προσωπικού και αδυναμίας έγκυρου συντονισμού.
·         Καταργείται η αυτοδίκαιη θέση σε αργία των αιρετών σε περίπτωση αμετάκλητης παραπομπής για κακούργημα, μόνον εάν έχουν επιβληθεί περιοριστικοί όροι ή προσωρινή κράτηση, και πλέον θα αρκεί μόνον η αμετάκλητη παραπομπή για κακούργημα.
·          Τίθενται σε κίνδυνο οι κοινωνικές υπηρεσίες που σήμερα προσφέρουν οι Δήμοι σε όλη τη χώρα. Η χρηματοδότησή τους θα εξαρτάται από μικροκομματικούς στόχους. Δεν αναφέρεται το μέλλον των κοινωνικών υπηρεσιών όταν λήξει η χρηματοδότηση από κοινοτικούς πόρους και στην κατανομή των Εθνικών πόρων εισάγονται (μη μετρήσιμα υποκειμενικά) κριτήρια.
·         Αυξάνεται το φορολογικό βάρος των δημοτών. Η ένταξη της χρηματοδότησης της Υπηρεσίας Πρασίνου στα ανταποδοτικά αποτελεί ουσιαστικά ένα νέο φόρο και καλεί τους δημότες να χρηματοδοτήσουν το κόστος λειτουργίας της υπηρεσίας.
·         Δεν αποτελεί μεταρρύθμιση, δεδομένου ότι  δεν προτείνεται Επιχειρησιακό Πρόγραμμα εφαρμογής του Κλεισθένη και δεν υποστηρίζεται από χρηματοδοτικούς πόρους, κίνητρα και επιχορηγήσεις.
·         Παραπέμπει αόριστα στο μέλλον και χωρίς συγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα, τις αναγκαίες αλλαγές και μεταρρυθμίσεις στο Κράτος και την Αυτοδιοίκηση, συνδέοντάς τις με το εγχείρημα της Συνταγματικής Αναθεώρησης αλλά και την δημοσιονομική ανάκαμψη της χώρας.
·         Δημιουργεί τον μηχανισμό του δημοτικού διαμεσολαβητή στο επίπεδο του Νομού, με πολλές αρμοδιότητες ελεγκτικού χαρακτήρα, που καταστρατηγούν το άρθρο 102 του Συντάγματος.
·         Προτείνει μία κενή περιεχομένου κατηγοριοποίηση Δήμων. Με την προτεινόμενη κατηγοριοποίηση , ενώ αναγνωρίζει νομικά το ζήτημα ότι οι δήμοι έχουν διαφορετικά χαρακτηριστικά, δεν διατυπώνει ρυθμίσεις που διασφαλίζουν την ισότιμη παροχή υπηρεσιών στους πολίτες σε όποιον Δήμο και αν κατοικούν.
·         Η χρήση των τοπικών δημοψηφισμάτων με τον τρόπο που σχεδιάζεται ενέχει σοβαρούς κινδύνους να καταστούν εργαλεία εξυπηρέτησης ξένων προς την Πατρίδα μας συμφερόντων, αλλά και προώθησης λαϊκίστικων και τοπικιστικών αιτημάτων και πολιτικών.
·         Ο εκλογικός νόμος με εντελώς αντιδημοκρατική λογική, μειώνει τον αριθμό των υποψηφίων που μπορούν να συμπεριληφθούν στα ψηφοδέλτια, γεγονός που υπηρετεί τη λογική της πολυδιάσπασης της ψήφου.
·         Κατασκευάζει Δήμους ομήρους του εκάστοτε Υπουργού. Ο εκάστοτε Υπουργός θα ορίζει τον Επόπτη Νομιμότητας. Με τις προτεινόμενες ρυθμίσεις προωθείται η περαιτέρω ομηρία των Δήμων μέσω:
α) πρόσθετων ελεγκτικών μηχανισμών β) περιορισμού της διοικητικής αυτοτέλειας των Δήμων γ) της οικονομικής κηδεμονίας των Δήμων από τον Υπουργό Εσωτερικών.
Η Διοικητική Εποπτεία των ΟΤΑ δεν περιορίζεται σε απλό έλεγχο νομιμότητας των πράξεων και στον πειθαρχικό έλεγχο, όπως το Σύνταγμα ορίζει, αλλά επεκτείνεται με την καθιέρωση έκδοσης εγκυκλίων οδηγιών και γενικών κατευθύνσεων, τόσο από το Υπουργείο Εσωτερικών, όσο και από την Αυτοτελή Υπηρεσία Εποπτείας ΟΤΑ. Με τον τρόπο αυτό επηρεάζεται αποφασιστικά η ελευθερία δράσης και λειτουργίας των ΟΤΑ, στραγγαλίζεται ο θεσμός της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, ο οποίος πλέον μετατρέπεται σε μια αποκεντρωμένη διοικητική υπηρεσία του Κράτους.
Με βάση τα παραπάνω, το Δ.Σ. της Κ.Ε.Δ.Ε αποφασίζει
1.       Να απορρίψει στο σύνολό του το συγκεκριμένο σχέδιο Νόμου,  και να το επιστρέψει στον Υπουργό ως απαράδεκτο , γιατί δεν προωθεί καμία αλλαγή στο μοντέλο λειτουργίας του Κράτους , δεν λαμβάνει υπόψη τις θέσεις που έχει εκφράσει και καταθέσει επίσημα η Κ.Ε.Δ.Ε. , αλλά και δεν ανταποκρίνεται στις μεγάλες ανάγκες που έχει σήμερα ο θεσμός της Αυτοδιοίκησης, για να επιτελέσει το έργο του, προς όφελος των τοπικών μας κοινωνιών.
2.       Να ζητήσει την απόσυρση του νομοσχεδίου.
3.       Να ζητήσει την άμεση έναρξη ενός ουσιαστικού διαλόγου με την Κυβέρνηση, με συγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα τουλάχιστον δύο μηνών, προκειμένου να υπάρξει ένα σχέδιο νόμου που θα προωθεί πραγματικά τη μεταρρύθμιση.

4.       Να καταγγείλει ότι το συγκεκριμένο Ν/Σ οδηγεί τους Δήμους σε ακυβερνησία, χάος και παράλυση. Ενώ ενισχύει τη διαφθορά και την συναλλαγή στην καθημερινή λειτουργία των Δήμων.
5.       Να ζητήσει από τον Υπουργό να δεσμευθεί πως δεν θα υπάρξει καμία αλλαγή του εκλογικού συστήματος των αυτοδιοικητικών εκλογών χωρίς τη σύμφωνη γνώμη της Αυτοδιοίκησης. Σε κάθε περίπτωση, η όποια αλλαγή του εκλογικού συστήματος να ισχύει από τις μεθεπόμενες εκλογές.
6.       Να ζητήσει τη σύσταση Επιτροπής στην οποία θα συζητηθούν όλα τα ζητήματα που χρήζουν επίλυσης μέσω της επόμενης Συνταγματικής Αναθεώρησης.
7.       Καλεί τα Δημοτικά Συμβούλια και τις Περιφερειακές Ενώσεις Δήμων να συνεδριάσουν και να λάβουν αποφάσεις, στη βάση του παρόντος ψηφίσματος.
8.       Καλεί όλους τους Δήμους στην Έκτακτη Γενική Συνέλευση και στο κοινό Συνέδριο ΚΕΔΕ-ΕΝΠΕ που θα πραγματοποιηθούν την Παρασκευή 11 και το Σάββατο 12 Μαΐου 2018.


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου